Dangal: Asıl olan nedir?

Bir başarı hikayesinin görsel hali: Dangal.

Klasik bir başarı hikayesi değil elbette. Tüm dünyada hala tartışmaya açık olan ‘’kadın-erkek’’ arasındaki eşitlik kavramını irdeleyen bir hikaye, ayrıca bir ‘’true story’’(Gerçek hikaye).

Aamir Khan yine oldukça başarılı bir yapımla karşımızda. Bu hikayede kendisi eski bir güreşçiyi oynuyor. Geçmişten bu yana içinde büyüttüğü hayali ise uluslararası alanda ülkesine güreş dalında bir altın madalya kazandırmak. Fakat bunu kendisi yapamıyor ve görev çocuklarına kalıyor. Mahyavir Singh Phogat (Aamir Khan), kızlarını birer güreşçi olarak yetiştirmeye karar veriyor. Bundan sonra ise kız kardeşler için mücadele başlıyor.

Birçok toplumda olduğu gibi kadının klişeleşmiş  ‘’meta’’ tanımı; filmin hikaye hatlarının temelini oluşturuyor. Hindistan kadına şiddet ve tecavüz oranlarının en yüksek olduğu ülkelerden birisi iken böyle bir film aynı zamanda bir başkaldırı ve varoluş hikayesine dönüşüyor.

Gelir seviyesi düşük aileler Hindistan’da kız çocuk sahibi olmak istemiyor. Çünkü oradaki başlık parası sistemi bizim ülkemizdeki sistemin(!) tam tersi yönünde işliyor. Ayrıca Sati geleneğine göre kocası vefat eden ve dul kalan kadınlar kendilerini yakıyorlarmış. Bu da kadının geçmişten bu yana kültürel süreçte tekrar tanımlanmasına yol açıyor.

Tüm bu geleneklere baktığımız zaman toplumda bir birey olan kadın oldukça aşağıda bir varlık gibi görünüyor. İşte Dangal bu yaraya parmak basmayı başarmış bir film. Mahyavir Singh Phogat, kızlarını bir güreşçi olarak yetiştirmeye başlıyor ve köyde düzenlenen güreş müsabakalarında kızlarını güreştiriyor. Mahyavir’in büyük kızı Geeta bu müsabakalarda bir erkekle güreşiyor ve ‘’kadın’’ tabusu ilk kez böylece kırılıyor.

Mahyavir, kızları için bir güreşçi profili oluşturabilmek adına, kızların saçlarını kestiriyor: Ve ikinci tabu. Köyde gezen kısa saçlı, başka deyişle erkek gibi görünen kızlar dikkatleri üzerlerine topluyor. Tüm bu süreçleri yaşayan kızlar, sonunda akademik olarak güreş hayatlarına başlıyor ve uluslararası alanda güreş dalında ülkelerine altın madalya kazandırıyorlar.

Öykü anlatımı konusunda bu film uzun olmasına rağmen müthiş bir seyir keyfi sunuyor. Birçok sahnede batıl inançlar işlenmiş: Erkek çocuk sahibi olabilmek için ineklere yem vermek, haftanın belli günlerinde çocuk yapmayı denemek vb. Tüm bunların ışığında bir de çocuk yaşta evlilikler işlenmiş. Geeta ve Babita kardeşlerin arkadaşları 14-15 yaşlarında evlendiriliyor. Düğün sahnesinde ise Geeta ve Babita kardeşlerin babalarını güreş konusunda eleştirmeleri, karşılarında duran arkadaşlarının küçük yaşta evlendirilmesi konusu karşısında bir ikileme sürüklüyor: Bir birey olarak kadının başarı kazanması mı, yoksa erken yaşta evlendirilmesi mi?

Filmin bir diğer önemli sahnesi ise, Mahyavir’in kızını göle atıp, kendi başına kurtulmasını istediği sahne. Geeta bu sahneyi bir flashback ile son güreşinde hatırlıyor ve belki de kendi varoluşunu anlamaya çalışıyor. Geçmişten bugüne dek insanoğlunun bir tanım bulmaya çalıştığı ‘’yalnızlık’’ kavramı kendi içinde farklı tanımlar doğuruyor. İnsanın yalnızlığı, hayatı boyunca insanı yalnız bırakmayan tek şeydir belki de.

Kendi ülkesinde kadın haklarıyla ilgili pek çok projede öncü olup farkındalık yaratan Aamir Khan bir kez daha örnek bir filmle karşımızda. Bu güzel hikaye herkesin kalbine bir şey bırakıyor ve önemli sorular soruyor. Bu sorulardan birisi de şu: Asıl olan nedir?  

Bir Cevap Yazın

cheap Jerseys wholesale nfl jerseys wholesale nfl jerseys cheap oakleys cheap jerseys Cheap Jerseys fake oakleys fake ray ban sunglasses cheap gucci replica cheap oakleys cheap ray ban sunglasses fake oakleys replica oakleys fake cheap ray bans fake oakleys cheap gucci replica fake cheap ray ban sunglasses wholesale jerseys shop cheap fake watch sale replica oakleys replica gucci red bottom shoes cheap jerseys cheap oakleys fake oakleys cheap replica oakleys cheap replica oakleys fake oakleys replica oakleys cheap oakleys wholesale cheap oakleys outlet